Kalas!

Idag blir det kalas, ska bli trevligt :D

Men jag måste städa och göra tårta, det blir det prinsesstårta, en gammal klassiker som är både lätt och rolig att göra! Ska göra en ros att sätta på toppen med! Hade jag varit bätte på photoshop hade jag kunnat lära er :O

Men däremot kan jag berätta hur jag gör min tårta!



            (Lånad bild)



Prinsesstårta

Tårtbottnar
Grädde
Vaniljkräm
Frysta hallon
Hallonsylt
Kaffe
Marsipan
Florsocker
Marsipanros


Ta en kopp med kallt kaffe och ta lite grann på varje botten med en sked, jag brukar dra skeden i en spiral, detta gör bottnarna saftiga och lite mer "vuxna" i smaken.
Sedan lägger du undan de två översta bottnarna och tar fram underdelen och vänder på den med undersidan uppåt, kleta på sylt med en "slickepott" och över det ett tunt lager vispad grädde sen tar du överdelen med ovansidan neråt av bottnarna och lägger över, sedan ett tjockt lager med vaniljkräm, sedan frysta hallon i mitten i en liten hög, sedan gör du en kulle över allt med grädde, lägg på den sista botten, ta på ett tunt lager med grädde, jämna till allt och "forma" kullen, ingen överflödig grädde någonstans, kavla ut marsipanen tunt och lägg på tårtan, jämna till och skär bort överflödig marsipan, pudra med florsocker och sätt på en ros, finns att köpa med, klart!


Baka lugnt, kramen!






Kommentarer
Postat av: storasyster

Du, jag tar med killarna:)

2008-11-26 @ 11:52:54
Postat av: Lillasyster

Okej va kul :D Saknar dom som sagt! Puss puss!

2008-11-26 @ 12:50:46
Postat av: mum

Mums, tårtan var verkligen mumsig, mmmmm

2008-11-27 @ 09:57:37

Tyck till om vad du vill!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0